Tranzitní doprava v oblasti Malého Břevnova

Obyvatelé oblasti Malého Břevnova dlouhodobě upozorňují na problémy spojené s dopravní situací, zejména kvůli intenzitě průjezdné dopravy. Městská část Praha 6 již v minulosti zkoušela najít řešení – proběhla veřejná diskuse i anketa, avšak nebylo dosaženo jednoznačného konsenzu.

Na začátku letošního roku předložil Odbor dopravy a životního prostředí variantu, která by mohla více reflektovat zájmy místních obyvatel. Návrh počítal s uzavřením komunikací Pozdeňská a Chrášťanská pro průjezdnou dopravu, což by mělo přispět k celkovému snížení provozu v oblasti. Cílovou oblast a místa přepažení komunikací naleznete zakreslené v odkazu na mapu níže. V galerii rovněž naleznete ilustrační obrázky s přibližným umístěním navrhovaných přepažení.

Podrobnosti návrhu bylo možné probrat při setkání s radním pro dopravu Ondřejem Matějem Hrubešem a zástupci odboru dopravy a životního prostředí. Procházka s diskusí proběhla 29. 1. 2025 od 17:00 do 19:00 hodin.

Výsledky ankety a další postup

Celkem bylo odevzdáno 336 platných hlasů, z nichž 82 podpořilo navrhované opatření, zatímco 254 bylo proti.

Hlasování bylo určeno pouze pro obyvatele s trvalým bydlištěm v dané lokalitě. Společně s anketou radnice zároveň poskytla možnost vyjádřit se k širším otázkám dopravní situace v Malém Břevnově. Obyvatelé odevzdali celkem 413 podnětů, které se rozdělily do dvou hlavních kategorií:

311 podnětů se vyjádřilo proti navrhované úpravě s tím, že situace vyžaduje jiná speciální řešení. Návrhy, které se nejčastěji opakovaly, jsou uvedeny níže.

102 podnětů vyjádřilo názor, že současný stav nevyžaduje žádná speciální opatření a je pro zachování současného stavu.

Výsledky ankety poskytly radnici důležité podklady pro další diskusi a rozhodování o případných opatřeních ke zlepšení dopravní situace v Malém Břevnově.

Analýza odpovědí respondentů k řešení tranzitní dopravy na Malém Břevnově.

Nejčastěji zmiňované podněty

  1. Omezení průjezdu tranzitní dopravy – návrhy opatření
  • Zákaz průjezdu – mnozí respondenti požadují omezení nebo úplné zakázání tranzitní dopravy v oblasti, dohled pomocí fyzických kontrol a kamerového systému.
  • Rezidenční zóny – zavedení modrých zón a vjezdu pouze pro rezidenty.
  • Časově omezené závory – regulace vjezdu v určitých časech.
  • Retardéry – požadavek na instalaci zpomalovacích prvků.
  • Rychlostní kamery – kontrola a měření rychlosti, např. v režii Policie ČR.
  • Přechody pro chodce a značení STOP – opatření ke zlepšení bezpečnosti pěších.
  1. Uzávěry a přesměrování dopravy – návrhy opatření
  • Uzavření Chrášťanské – podporované, avšak s výhradami k ulici Pozdeňská.
  • Zaslepení Malobřevnovské – kvůli absenci chodníků a bezpečnosti chodců.
  • Rozšíření Karlovarské – návrhy na rozšíření komunikace pro lepší organizaci dopravy
  • Zavedení SSZ – doplnění světelné signalizace pro regulaci provozu z a do Karlovarské,

 

Závěr
Respondenti se obecně vyslovují pro regulaci dopravy v oblasti Malý Břevnov, ať už prostřednictvím omezení průjezdu oblastí, snížení rychlosti nebo zvýšené kontroly. Nejčastěji však zdůrazňují potřebu komplexního řešení dopravní situace v dané lokalitě.

Další postup si vyžádal detailnější analýzu, o kterou požádala městská část odborníky z ČVUT.