Anketa k úpravě dopravního režimu v ulici Pod Novým lesem

Na městskou část Praha 6 se postupně obrátilo několik obyvatel ulic Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem s problémem vysokého množství dopravy se všemi negativními dopady  – snížený komfort bydlení, snížení bezpečnosti silničního provozu vlivem zvýšené dopravy, vyhýbání protijedoucích vozidel nejen na k tomu určených výhybnách, ale též na chodnících atd.) a že by bylo žádoucí tranzitní dopravě zabránit, nebo ji alespoň omezit. 

Radnice tento dlouhodobý problém vnímá a rozhodla se uspořádat anketu, v níž budou moci obyvatelé rozhodnout o budoucnosti organizace dopravy v území.  Praha 6  se v rámci ankety rozhodla nabídnout  2 varianty – konkrétní úpravu, nebo zachování stávajícího režimu, z nichž každá má své výhody a nevýhody

Radnice již dříve přistoupila k několika dílčím, bez větších obtíží realizovatelným úpravám, které měly za cíl dopravní zklidnění a tím snížení atraktivity průjezdu jako je omezení maximální rychlosti jízdy (30 km/h), podpořené lokálními úpravami jako je úprava průjezdu křižovatkou Nový lesík, použití zpomalovacích prahů u křižovatky Nad Zahradnictvím a u zahrádkářské kolonie, ale též umístění parkovacích stání, pokrývajících nejen poptávku po parkování, ale zužujících průjezdný profil, což je též jedním z principů dopravního zklidňování. V konečném důsledku však tyto úpravy nemají zásadní účinek a nastal tedy čas zvážit možné návazné opatření. Při úvahách se nabízely de facto 4 varianty úprav dopravního režimu:

1) umístění značení „průjezd zakázán“

2) „zákaz vjezdu mimo dopravní obsluhu“

3) zjednosměrnění komunikace, či její části

4) zneprůjezdnění/přepažení komunikace. 

Myšlenku řešit věc dopravním značením „průjezd zakázán“ orgány státní správy v zásadě zavrhují, jelikož takový zákaz je v praxi těžko postižitelný už jen z hlediska technické proveditelnosti kontroly dodržování ze strany policie. Pokud by zákaz platil pro celou délku komunikačního tahu, bylo by třeba registrovat všechna vjíždějící vozidla a na konci všechna vyjíždějící a u těch, co se v krátkém časovém úseku objeví v obou skupinách, prokazovat, zda pouze projela, či zda v úseku řidič kupříkladu nepředal balíček apod. Průjezd zakázán lze účinně kontrolovat víceméně pouze u krátkých úseků, kdy kontrolující strážník vidí na začátek ulice a na jejím konci může zastavit vozidlo, které úsekem projelo bez zastavení. Problém však spočívá v tom, že zákaz by se nevztahoval pouze na obyvatele tohoto krátkého úseku, tedy ti bydlící za nejbližší křižovatkou by již zákaz porušili. Jako příklad lze uvést osazení značky za křižovatku Nový lesík, která by platila pro daný blok domů č. o. 32 – 52, přičemž obyvatelé domů od 54 dále by tudy projet nesměli.

Co se týče značení „zákaz vjezdu mimo dopravní obsluhu“, tak zde je překážkou realizace zejména fakt, že pod pojem dopravní obsluha nespadají například návštěvy rezidentů, či zákazníci firem, kteří by se tedy nemohli dostat ke svému cíli. A obdobně jako u průjezdu zakázán, ze zákazu by byli vyjmuti obyvatelé daného úseku vymezeného značením z obou stran, obyvatelé za koncem úseku by danou částí ulice tedy legálně nesměli projet. Nehledě na fakt, že taková úprava by nevymístila vozidla taxi, které jsou v tranzitu hojně zastoupeny. Tuto cestu tedy radnice též zavrhla.

Zjednosměrnění, obzvláště proti smyslu převažujícího provozu, by mělo citelný přínos pro zklidnění dopravy, ale též citelné dopady na dopravní obslužnost nemovitostí rezidentů. Jelikož převažující směr je od východu na západ, nabízí se zavést jednosměrnost od Veleslavínské k Novému lesíku. Taková úprava však přinese místním prodloužení dojezdové vzdálenosti a to nejen co se týče délky trasy, ale též času za volantem. Pokud by kupříkladu obyvatel domu Pod Novým lesem 7 přijížděl od Ořechovky domů, nově by musel projet v trase V Průhledu – Starodejvická – Evropská – Veleslavínská – Pod Novým lesem, což je prodloužení dojezdové vzdálenosti o cca 3,6 km.

Druhou, ještě více účinnou variantou, je tedy přepažení komunikace. Šlo by technicky o dvě samostatné slepé (tedy obousměrné) ulice. Úbytek průjezdů by byl nepochybně ještě markantnější, ale prodloužení dojezdových vzdáleností by bylo obdobné jako u zjednosměrnění. Tato varianta se radnici jeví jako vhodnější.

Na základě výše uvedeného se radnice rozhodla do ankety k vyjádření občanů nabídnout možnost přepažení ulice Pod Novým lesem ve dvou variantách

1) Přepažení u křižovatky Na Hradním vodovodu x Pod Novým lesem 
2) Přepažení v úrovni objektu Pod Novým lesem č. ev. 20.

 

 a možnost zachování současného stavu. Anketu je možné vyplnit do 28. 10. 2024 v odkazu níže 

 

Výsledky ankety

Nad rámec ankety se informativně uvádí, že na základě opakovaných požadavků městské části se aktuálně projednává stavební záměr rekonstrukce ulice Veleslavínská (záměr investora hlavního města Prahy s názvem stavby „Stavba č. 4507 TV Vokovice, etapa 005 Veleslavínská“). Rekonstruovat by se měl úsek od křižovatky s ulicí Pod Petřinami ke křižovatce s ulicí Na Petřinách. Hlavním přínosem akce je rozšíření chodníkových ploch a provedení nového chodníku místo stávajícího koridoru pro chodce vytvořeného provizorně ze zelených směrových sloupků. Ulice Veleslavínská bude v tomto úseku nadále jednosměrná, ale nově zde vznikne obousměrná cyklotrasa. V rámci úpravy křižovatky s ulicí Pod Novým lesem bude změněn obousměrný provoz v části ulice Pod Novým lesem na jednosměrný (kvůli nutnému k výškovému vyrovnání prostoru křižovatky a bezpečnému přecházení).